27 maja 2013 roku wystartowała kampania społeczna Rzecznika Praw Dziecka "REAGUJ. MASZ PRAWO". Jej głównym celem jest zmiana biernej postawy ludzi wobec aktów krzywdzenia dzieci oraz zmniejszenie społecznego przyzwolenia na stosowanie przemocy.

Mając na uwadze dobro dzieci oraz częste wypadki niereagowania dorosłych na krzywdę dzieci oraz stosowania przemocy wobec najmłodszych, Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak podjął decyzję o uruchomieniu kampanii społecznej, która ma na celu zmianę postaw społecznych wśród osób dorosłych.

Przeprowadzone, na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka, przez TNS OBOP w 2012 roku badania pokazują, że jedna trzecia badanych uważa, iż nie powinni się wtrącać w to, jak rodzice postępują z dziećmi i w sytuacje stosowania kar fizycznych. Najczęściej powodem braku ich reakcji jest niechęć do wtrącania się w sprawy innych (29%). Reasumując, niemal połowa respondentów (47%) nie zareagowałaby uznając zasady nietykalności rodziny lub nie czując się "uprawnionym" do tego. Powodem braku gotowości do działania u niemal jednej czwartej badanych (23%) okazał się być strach. Z badań wynika jednak, że społeczeństwo odczuwa wyraźną potrzebę reagowania na krzywdę dziecka. Działania te są jednak mało zdecydowane, w konsekwencji nie są w stanie uchronić dzieci przed tragedią. Spośród wszystkich badanych jedynie połowa wykazała gotowość do zgłoszenia sytuacji dowolnej instytucji zajmującej się problemem stosowania przemocy wobec dziecka.

Jedną z części kampanii jest wypracowanie "skryptów reakcji", których celem jest wskazanie osobom dorosłym możliwych reakcji w sytuacjach trudnych, w których – jak wykazują badania – nie wiedzą jak się zachować. Na dedykowanej akcji stronie www.jakreagowac.pl zamieszczone są symulacje sytuacji trudnych wraz z możliwymi rozwiązaniami, z których będzie można skorzystać w razie potrzeby. Mają one na celu wskazanie najczęściej stosowanych w takich sytuacjach praktyk, które bez uszczerbku dla zdrowia czy dobrego imienia, każdy dorosły może podjąć w codziennym życiu.

Na stronie oraz w aplikacji na Facebooku można także zadeklarować swój aktywny udział w kampanii "REAGUJ. MASZ PRAWO", podpisując specjalną deklaracją. Każda z osób, która podpisze deklarację zostanie Ambasadorem Kampanii "REAGUJ.MASZ PRAWO", a jej zdjęcie będzie wyświetlane na tysiącach ekranów LED w całej Polsce. Kampania obejmuje spoty w radiu, telewizji i kinach, outdoor oraz Internet.

Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie: http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=2405

Fanpage Kampanii: https://www.facebook.com/ReagujMaszPrawo