"Depresja – zapobieganie, rozpoznawanie, radzenie sobie z trudnymi emocjami" – pod takim hasłem 30 września 2019 r. odbyły się w naszej szkole warsztaty edukacyjne – przeprowadzone przez psycholog, panią Magdalenę Frąckowiak – poświęcone tej trudnej i ciężkiej chorobie.

  

„Mar rozpasana porywa mię rzesza
I zalewają mię szarych wód męty…
Chaos obłędu myśli moje miesza…
Czarny ocean pochłania mię wzdęty…”
(Leopold Staff, „Melancholia”)

W trakcie kilku intensywnie przepracowanych godzin uczestnicy poznali zarówno mechanizmy indukowania zaburzenia, jego objawy, jak i podstawowe sposoby pomocy osobom dotkniętym depresją.

W powszechnym rozumieniu depresja to smutek, który należy rozwiać pocieszaniem i namawianiem dotkniętej nim osoby do aktywności. Rzeczywiście, często w zaleceniach terapeutycznych trafiamy na podobne wskazania, nie można jednak zapominać, że „depresja to poważna choroba, która najczęściej wymaga wielotorowych interwencji, zarówno farmakologicznych (leki), jak i psychoterapeutycznych a istotą leczenia jest zmiana negatywnych skryptów myślowych (jestem zły, świat nie ma sensu, inni ludzie mi zagrażają) oraz »przepracowanie« głęboko zakorzenionych przekonań wyrosłych z negatywnych doświadczeń, które stały się udziałem osoby w dzieciństwie (zaburzona relacja z obiektem miłości – matką, opiekunem)”.

Obecni na warsztatach uczniowie zgodnie przyznają, że te kilka godzin, które na nie poświęcili, należy zaliczyć do wyjątkowo dobrze wykorzystanych. Uczestnicy nie ukrywają swojego zadowolenia:

▪️ „Pani opowiadała o problemie ciekawie, a uczniowie mieli możliwość zadawania pytań – mówi Ola, uczennica III klasy Technikum. – Otrzymaliśmy nawet testy oceniające nasz stan psychiczny. Plusem warsztatów było to, że prowadząca używała zrozumiałego języka”.

▪️ „Należy podkreślić, że warsztaty umożliwiły spojrzenie na depresję z różnych punktów – dodaje Weronika z III klasy Liceum Ogólnokształcącego. – Taki sposób prowadzenia dostarczył nam wiedzy bogatej w szczegóły i pozwolił lepiej zrozumieć dynamikę samej depresji”.

▪️ „No i atmosfera – podsumowuje Kasia z III klasy Technikum. – Było rzeczywiście miło i przyjaźnie. Na pewno pójdę na kolejne podobne warsztaty”.

Opracowanie: Artur Bakoś – psycholog szkolny

 

su

 

Opublikował: Piotr Błażejczyk