Filmy i inne pliki do pobrania w formacie .doc, .pdf, .ppt, .pptx

 

Wskazówki dla rodziców dzieci i nastolatków z zaburzeniami nastroju.pdf

Dzieci w wirtualnej sieci - poradnik dla rodziców.pdf

Samobójstwa - informacja dla rodziców i opiekunów.pdf

Samookaleczanie (Strefa Młodzieży SWPS)

Dół czy depresja (Strefa Młodzieży SWPS)

Depresja - wielu z nas ma swojego czarnego psa

Czy można wybrać sobie orientację psychoseksualną (Strefa Młodzieży SWPS)

Wywiad na temat sekstingu wśród nastolatków (TV Polkowice)

Przemoc i agresja w szkole.doc

Czerwone sygnały.doc

Jak pomóc własnym dzieciom - motywacja.doc

Oda do rodziców.doc

Oj nie łatwo, nie łatwo zapanować czasem nad własną dziatwą.doc

Pogadaj z nastolatkiem.doc

Prawidłowe i nieprawidłowe postawy rodzicielskie.doc

Chrońmy nasze dzieci przed dopalaczami.doc

Pismo dla rodziców o zastosowanie zaleceń z opinii.pdf

 

mgr Jolanta Jasiurska – pedagog szkolny

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

<

 

alt

            GDZIE SZUKAĆ POMOCY?

1. KOMENDA POWIATOWA POLICJI W POLKOWICACH
ul. Legnicka 15, 59-100 Polkowice
telefon 76/ 846 33 00, 76/ 846 33 01 (Dyżurny, Pomocnik Dyżurnego),
fax 76/ 846 33 05 
telefon 76/ 846 33 10 (Sekretariat Komendanta)
 
Numer 112 jest numerem alarmowym pod który możesz zadzwonić, gdy znajdziesz się w niebezpieczeństwie i będziesz potrzebować pomocy  ze strony policji, straży pożarnej lub pogotowia. Jest to numer uniwersalny co oznacza, że możesz pod niego zadzwonić zawsze gdy czujesz się zagrożony/a z jakiegokolwiek powodu.

Helpline; www.helpline.org.pl; 0 800 100 100. Helpline to miejsce, którego celem jest pomoc młodym Internautom w sytuacjach zagrożenia w Internecie oraz podczas korzystania z telefonów komórkowych. Znajdziesz tu porady na temat zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom, a także informacje o sposobach postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia. Z numerem 0 800 100 100 można połączyć się bezpłatnie z każdego telefonu stacjonarnego oraz z telefonów komórkowych Orange i działa od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-16:00.

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 0 800 12 12 12 jest telefonem skierowanym do wszystkich dzieci potrzebujących pomocy. Dzwoniąc pod ten numer  połączysz się ze specjalistą, który postara Ci się pomóc. Z numerem 0 800 12 12 12 można połączyć się bezpłatnie z każdego stacjonarnego numeru oraz telefonów komórkowych Orange. Telefon działa w godzinach 8:15-20:00.

Grupa Ponton: www.ponton.org.pl; (22) 635 93 92. Grupa Ponton to młodzi specjaliści, którzy pomogą Ci w sprawach dojrzewania, seksualności oraz antykoncepcji. Doradcy Pontonu potrafią rozmawiać z młodymi ludźmi o wszystkim co dotyczy rozwoju seksualnego, bez skrępowania. Grupa Ponton prowadzi płatny telefon zaufania pod numerem warszawskim (połączenie jest płatne według stawki operatora) czynny w piątki, w godzinach 16:00-20:00.

Niebieska linia 0 801 12 00 02. Tu możesz zadzwonić jeśli jesteś ofiarą przemocy w rodzinie lub znasz kogoś kto doświadcza takiej przemocy w domu.
Połączenie z numerem Niebieskiej Linii jest płatne za pierwszy impuls według stawki operatora. Telefon czynny jest od poniedziałku do soboty w godzinach 8:00-22:00 oraz w  niedziele i święta w godzinach 8:00-16:00.

Ogólnopolski Telefon Zaufania  Narkotyki – Narkomania; 0801 199 990. Pod tym numerem telefonu otrzymasz pomoc oraz wsparcie jeśli Twoim problemem są narkotyki i uzależnienia od narkotyków. Pod numer 0 801 199 990 możesz zadzwonić jeśli problem dotyczy Ciebie lub jeśli martwisz się, że ktoś Ci bliski ma problem z narkotykami.
Telefon jest czynny codzienne od 16:00 do 21:00.Całe połączenie płatne 35 gr.

Infolinia Stowarzyszenia KARAN; 0 800 12 02 89. W infolinii otrzymasz pomoc oraz wsparcie jeśli  Twoim problemem są narkotyki i uzależnienia od narkotyków.  Pod numer 0 800 12 02 89 możesz zadzwonić jeśli problem dotyczy Ciebie lub jeśli martwisz się, że ktoś Ci bliski ma problem z narkotykami. Połączenie jest bezpłatne. Telefon jest czynny od poniedziałku do piątku, w godzinach 10:00-17:00.

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111:
tel.: 116 111
, połączenie jest bezpłatne ze wszystkich telefonów stacjonarnych i komórkowych.
Strona internetowa programu: www.116111.pl

Grupa numerów 116 tj.

116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci,

116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży,

116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych - to grupa ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym, stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży116 111 to pierwsza linia z tej grupy uruchomiona w Polsce, przy wsparciu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Numer został przydzielony w 14 krajach UE. Polska jest piątym krajem członkowskim, w którym pod numerem 116 111 działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Linia uruchomiona została do tej pory w Czechach, Rumunii, na Słowacji, i na Węgrzech

2. OŚRODEK POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ

PORADNIA LECZENIA UZALEŻNIEŃ

Polkowickie Centrum Usług Zdrowotnych – ZOZ S.A.

Polkowice, ul. K.B. Kominka 7, pok. 8, tel: 76/7460860

www.pcuz.pl

Poradnia Leczenia Uzależnień jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach

8:00 – 18:00

Zakres udzielanych świadczeń:

- ambulatoryjna terapia uzależnień od alkoholu, leków, seksu, hazardu, nikotyny,

- terapia osób z zaburzeniami emocjonalnymi,

- terapia systemowa rodzin dysfunkcyjnych,

- pomoc w rozwiązywaniu problemów i konfliktów rodzinnych,

- terapia współuzależnienia, w tym indywidualna i grupowa,

- terapia grupowa dla dorosłych ofiar przemocy domowej,

- terapia indywidualna (w tym praca z dziećmi) z ofiarami lub świadkami przemocy domowej i seksualnej,

- terapia dla osób uzależnionych od innych środków psychoaktywnych,

- socjoterapia dla dzieci z zaburzeniami zachowania mającymi związek z nadużywaniem alkoholu przez rodziców oraz stosowaniem przemocy,

- pomoc psychiatryczna,

- kierowania na leczenia odwykowe stacjonarne.

Grupy edukacyjne i terapeutyczne:

- poniedziałek godz. 16:00 – 19:00 – ofiary przemocy domowej;

- wtorek godz. 15:30 – 17:00 – współuzależnieni;

- czwartek godz. 16:00 – 18:00 – uzależnieni terapia pogłębiona;

- piątek godz. 10:00 – 12:00 – uzależnieni grupa wstępna.

GDZIE ZNAJDZIESZ POMOC:

 I. Polkowickie Centrum Usług Zdrowotnych – ZOZ S.A. prowadzi:

 1. Poradnia Psychologiczna, Polkowice, ul. K.B. Kominka 7

czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 18:00

 2. Poradnia Zdrowia Psychicznego, Polkowice, ul. K.B. Kominka 7

Czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 18:00

 3. Punkt Doradztwa Kryzysowego

Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Lipowa 1 (piątek godz. 13:15 – 15:15)

4. Punkt Konsultacyjny dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie

Polkowice, ul. K.B. Kominka 7 pok. Nr 25

(spotkania indywidualne godz. 15:30 – 17:30)

5. Punkt pomocy terapeutycznej „Pierwszy krok do trzeźwości”

wtorek w godz. 10:00 – 13:00 – Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Lipowa 1

czwartek w godz. 18:00 – 20:00 – Dom dla bezdomnych, ul. Spokojna 1

II.    Stowarzyszenie Charytatywne "Pomocna Dłoń" w Polkowicach

Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Lipowa 1

1. Grupa wsparcia osób uzależnionych – wtorek godz. 16:00 – 18:00

2. Grupa wsparcia osób współuzależnionych – środa godz. 17:15 – 19:15

III. Grupa AA „Remont”

Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Lipowa 1 – czwartek: lato:19:00, zima 18:00

IV. Grupa AA „Asocjacja”

Dom Parafialny Parafii MB Królowej Polski, ul. K.B. Kominka 1 – wtorek godz. 18:00

V.    Grupa AA „Ocalenie”

Dom Parafialny Parafii św. Michała Archanioła, Plac Kościelny 2 – poniedziałek godz. 18:15

VI. Grupa Al-Anon „Nadzieja”

Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Lipowa 1 – poniedziałek godz. 18:00

VII.    Bezpłatna pomoc prawna

Kancelaria Prawna Jerzy Trzeciak, Rynek 6 od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 10:00

3. OŚRODEK POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ

PORADNIA LECZENIA UZALEŻNIEŃ

Polkowickie Centrum Usług Zdrowotnych – ZOZ S.A.

Polkowice, ul. K.B. Kominka 7, pok. 8, tel: 76/7460860

www.pcuz.pl

4. OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ

Polkowice: ul. Lipowa 2, tel: 76/7246700, fax: 76/7246703

5. POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE

Polkowice: ul. Spółdzielcza 2, tel. 76/8474968

6. POWIATOWY OŚRODEK PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO-

PEDAGOGICZNEGO i DORADZTWA METODYCZNEGO

Polkowice: ul. Targowa 1, tel. 76/7461570

7. GMINA KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Polkowice: ul. Rynek 19, tel. 76/7249718

8. KOMENDA STRAŻY MIEJSKIEJ

Polkowice: ul. Targowa 11, tel. 76/7464024

9. ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. NARODÓW ZJEDNOCZONEJ EUROPY - PEDAGODZY SZKOLNI

Polkowice: ul. Skalników 6, tel. 76/8465190 lub 76/8465194

TELEFONY ALARMOWE:

Pogotowie Ratunkowe – 999

Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) – 76/7462683

Policja – 997

Komenda Powiatowa Policji w Polkowicach – 76/8463300

Straż Pożarna – 998

Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Polkowicach: 76/7249900

Straż Miejska – 986

Komenda Straży Miejskiej w Polkowicach – 76/7464024, fax: 76/7464025

Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego – 76/8474160, tel/fax: 76/8474160,

Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego – 76/7277112, fax: 76/7277113

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna – 76/7462246

Numer alarmowy z telefonu komórkowego – 112

TELEFONY ZAUFANIA:

Antydepresyjny Telefon Zaufania, czynny w poniedziałki i w czwartki od 17:00 do 20:00, tel. 22/6544041

Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych ITAKA – tel. 0801247070

Pomarańczowa Linia – dla rodziców pijących dzieci – tel. 0801140068

Pomarańczowa Linia – dla osób z problemem alkoholowym – tel. 0800140068

Telefon Ogólnopolski ds. AIDS – 958

Ogólnopolski Całodobowy Telefon Zaufania AIDS – 22/3317777

Młodzieżowy Telefon Zaufania – 988

Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym – 0801108108, od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 19:00

Program Przeciwdziałania Przymuszonej Prostytucji – tel. Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 15:00 do 1:00, w nocy - 0600008500

Telefon Zaufania dla ofiar handlu kobietami, Warszawa La Strada. Telefony odbierane są cały czas lub nagrywane, jeżeli biuro jest zamknięte tel. 22/6289999

Opracowała:

Jolanta Jasiurska

pedagog szkolny

alt

           „ Jeżeli dałeś komuś życie, daj mu również instrukcję użytkowania”

                                                                                   Valeriu Butulescu

                       POMOC MATERIALNA


Jednym z zadań pedagoga szkolnego jest zorganizowanie i koordynowanie pomocy materialnej dla znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej uczniów i ich rodzin.

Pedagog może – np. przy pomocy Samorządu Uczniowskiego – zorganizować zbiórkę odzieży i przyborów szkolnych, które będą rozdzielane między najbardziej potrzebujących. Może również poszukiwać sponsorów ( np. proboszczowie okolicznych parafii, zamożniejsi rodzice, firmy dostarczające żywność do stołówki szkolnej – tu warto nawiązać współpracę ze szkolna intendentką ), którzy finansowaliby paczki świąteczne czy obiady dla dzieci.

Zdarza się, że rodzina nie przekraczająca poziomu dochodu upoważniającego do sfinansowania obiadów przez MOPS z różnych względów z takiej pomocy nie chce lub nie może skorzystać lub też limit ten przekracza tylko formalnie a ewidentnie pomocy potrzebuje. W takich sytuacjach pomoc sponsorów jest bardzo potrzebna.

Pedagog powinien jednak przede wszystkim wykorzystać możliwości pomocy finansowej jakie daje ustawodawca.

STYPENDIA I ZASIŁKI

Zgodnie z zapisem w rozdziale 8a Ustawy o systemie oświaty uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa, budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego oraz ze środków Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej.

Pomoc materialna, o której mowa, może mieć dwojaki charakter :

Socjalny

* Stypendium szkolne

* Zasiłek szkolny

Motywacyjny

* Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe.

* Stypendium Prezesa Rady Ministrów.

* Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

* Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

* Ustawa podkreśla, że uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o charakterze socjalnym i motywacyjnym.

* Stypendia przyznawane są na wniosek:

- Rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia, po zasięgnięciu opinii dyrektora szkoły

- Dyrektora szkoły ( w praktyce pedagoga szkolnego lub wychowawcy)

- Stypendia i zasiłki szkolne mogą być również przyznawane z urzędu

STYPENDIUM SZKOLNE

Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie oraz innych okoliczności uzasadniających przyznanie pomocy materialnej takich jak bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność itp. Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż 351,00 zł netto.

Stypendium może być przyznane w formie:

* Całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą.

* Pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników.

* Całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania ( uczniom szkół ponadgimnazjalnych lub słuchaczom kolegiów ).

Stypendium szkolne realizowane jest poprzez:

* Refundację poniesionych kosztów związanych z edukacją na podstawie faktur lub rachunków imiennych wystawionych na wnioskodawcę.

* W szczególnych sytuacjach (zakup za drobną kwotę, zakup podręczników używanych, organizowania przez szkołę wycieczek i wyjść do teatru, kina, na basen) dopuszcza się możliwość dokumentowania wydatku pisemnym oświadczeniem.

* Zakup przez szkołę lub Wydział Edukacji pomocy edukacyjnych.

 

Na co konkretnie można przeznaczyć stypendium szkolne?

* Całkowite lub częściowe pokrycie kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą: nauka języków obcych, zajęcia sportowe, taneczne, recytatorskie itp.

* Pomoc rzeczowa o charakterze edukacyjnym w tym w szczególności zakup podręczników, zeszytów, przyborów szkolnych, tornistra, stroju na zajęcia wychowania fizycznego, obowiązującego zgodnie z regulaminem szkoły stroju szkolnego, atlasów, encyklopedii, słowników, instrumentów muzycznych, pokrycie kosztów abonamentu internetowego, wyjazdu na wycieczkę szkolną, zieloną szkołę, czy nawet mikroskop dla ucznia zainteresowanego biologią.

* Całkowite lub częściowe pokrycie kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem stałego zamieszkania w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz słuchaczy kolegiów, tj. koszty zakwaterowania, przejazdu itp.

* Zakup codziennej odzieży i obuwia, umożliwiającego uczniowi uczęszczanie do szkoły (kurtka, buty) należy do zakresu pomocy społecznej i nie może być finansowany w ramach stypendium szkolnego.

ZASIŁEK SZKOLNY

Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego. Przez zdarzenie losowe należy rozumieć w szczególności:

* Pożar lub zalanie mieszkania.

* Nagłą chorobę w rodzinie ucznia.

* Śmierć rodzica lub prawnego opiekuna.

* Nieszczęśliwy wypadek powodujący trwały uszczerbek na zdrowiu członków rodziny ucznia.

* Kradzież w mieszkaniu ucznia.

Zasiłek szkolny może być przyznany w formie pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym lub świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym, raz lub kilka razy w roku, niezależnie od otrzymywanego stypendium szkolnego.Wysokość zasiłku szkolnego nie może przekroczyć jednorazowo 320 zł.O zasiłek ten można ubiegać się w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.

STYPENDIUM ZA WYNIKI W NAUCE

Stypendium za wyniki w nauce może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium.Stypendium to stanowi nagrodę dla ucznia zaangażowanego w naukę i osiągającego wysokie oceny.Wymaganą średnią ocen ustala komisja stypendialna powołana w szkole przez dyrektora szkoły.Przed ostatecznym ustaleniem wymaganej średniej ocen, komisja stypendialna obowiązana jest zasięgnąć opinii dwóch organów szkoły:

* Rady pedagogicznej.

* Samorządu uczniowskiego.

O przyznanie tego stypendium można ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego semestru nauki w danym typie szkoły.Nie przyznaje się:

* Uczniom klas I-III szkoły podstawowej.

* Uczniom klasy IV szkoły podstawowej do ukończenia pierwszego okresu nauki.

Wyłączenie wskazanych wyżej grup uczniów z możliwości przyznawania im stypendium za wyniki w nauce jest podyktowane przede wszystkim faktem, iż w klasach I-III szkoły podstawowej nie można ustalić średniej ocen (stosowana jest tam ocena opisowa), a ponadto wątpliwości budzi motywowanie uczniów w ten sposób na tak wczesnym etapie edukacyjnym.Stypendium za wyniki w nauce przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły. Wypłacane jest ono raz w semestrze, a jego wysokość ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Wysokość stypendium nie może być wyższa niż dwukrotność kwoty zasiłku rodzinnego, o której mowa w ustawie o świadczeniach rodzinnych.

STYPENDIUM ZA OSIAGNIECIA SPORTOWE

Warunkiem otrzymania stypendium za osiągnięcia sportowe jest uzyskanie wysokich wyników we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym.Stypendium to, podobnie jak stypendium za wyniki w nauce, jest udzielane przez szkołę i ma charakter fakultatywny.

O jego przyznanie uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego semestru nauki w danym typie szkołyStypendium tego nie przyznaje się, analogicznie jak w przypadku stypendium za wyniki w nauce, uczniom klas I-III szkoły podstawowej oraz uczniom klasy IV do ukończenia pierwszego semestru nauki.Stypendium za osiągnięcia sportowe przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły .

Podobnie jak stypendium za wyniki w nauce, wypłacane jest ono raz w semestrze, a jego wysokość ustalana jest przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.Wysokość tego stypendium nie może być wyższa niż dwukrotność kwoty zasiłku rodzinnego.

STYPENDIUM PREZESA RADY MINISTRÓW

Stypendium to jest adresowane do wybitnie uzdolnionych uczniów szkół, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości.Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje się jednemu uczniowi danej szkoły, który spełnia warunki do otrzymania tej formy świadczenia. Aby otrzymać stypendium Prezesa Rady Ministrów należy:

* Otrzymać promocję z wyróżnieniem, uzyskując przy tym najwyższą w danej szkole średnią ocen. lub

* Wykazywać szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki, a w pozostałych dziedzinach wiedzy wyniki co najmniej dobre.. Stypendium jest przyznawane przez Prezesa Rady Ministrów na okres od września do czerwca w danym roku szkolnym .

STYPENDIUM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

Aby uzyskać stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania należy posiadać wybitne osiągnięcia edukacyjne, w szczególności:

* Być laureatem międzynarodowej olimpiady lub laureatem i finalistą olimpiady przedmiotowej o zasięgu ogólnopolskim lub turnieju.

* Być laureatem konkursu na pracę naukową, organizowanego przez instytucję naukową lub stowarzyszenie naukowe.

* Być uczniem szkoły ponadgimnazjalnej uzyskującym najwyższe wyniki w nauce według indywidualnego programu lub toku nauki.

* Być uczniem uczestniczącym w zajęciach przewidzianych tokiem studiów na podstawie przepisów w sprawie zasad i warunków uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz zasad zaliczania tych zajęć.

* Być uczniem, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu krajowym lub międzynarodowym.

* Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania przyznaje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

STYPENDIUM MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może być przyznane uczniowi szkoły artystycznej prowadzącej kształcenie w zawodzie artystycznym.O przyznanie tego stypendium uczeń może się ubiegać nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego roku nauki w danym typie szkoły artystycznej i nie częściej niż raz w roku, o ile spełnił jedno z następujących warunków:

* Uzyskał w semestrze bardzo dobrą średnią ocen z przedmiotów artystyczno – zawodowych.

* Został laureatem międzynarodowego lub krajowego konkursu artystycznego.

Stypendia przyznaje, określa ich liczbę oraz wysokość minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, odrębnie w każdym roku szkolnym.

GORĄCY POSIŁEK

Pomoc w postaci gorącego posiłku (przeważnie chodzi o sfinansowanie dziecku obiadów w stołówce szkolnej ) może być przyznana uczniowi przez MOPS bezpłatnie, jeżeli dochód na osobę w jego rodzinie nie przekracza 150 % kryterium dochodowego.Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej kryterium dochodowe to 351 zł na jednego członka rodziny.Pomoc może być ponadto przyznana odpłatnie jeżeli dochód na osobę w rodzinie przekracza 150% a jednocześnie nie przekracza 200% kryterium dochodowego, o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej. Odpłatność za świadczenie wynosi wówczas 25 % kosztu posiłku. Pozostałe 75 % pokrywa MOPS.Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, jest wydawana po przeprowadzeniu przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego.

Wymagane dokumenty

* Ustny lub pisemny wniosek o udzielenie pomocy w formie gorącego posiłku.

* Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość - do wglądu.

* Oryginały zaświadczeń potwierdzających dochody rodziny z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku o pomoc ( wzory zaświadczeń można uzyskać w poszczególnych filiach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Dziale Pomocy Bezdomnym oraz w Dziale Rodzin Zastępczych ).

* W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające trudną sytuację życiową.

Pomoc w formie posiłku może zostać przyznana

* Dzieciom do 7 roku życia.

* Uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej.

* Osobom i rodzinom w szczególności z powodu:

- Ubóstwa.

- Sieroctwa.

- Bezdomności.

- Bezrobocia.

- Niepełnosprawności,

- Długotrwałej lub ciężkiej choroby.

- Przemocy w rodzinie.

- Potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności.

- Bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych i wielodzietnych.

- Braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo - wychowawcze.

- Trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy.

- Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego.

- Alkoholizmu lub narkomanii.

- Zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej.

- Klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Rodzice i opiekunowie, którzy chcieliby zapewnić swoim dzieciom obiad w szkole powinni złożyć wniosek we właściwej ze względu na miejsce swojego zamieszkania Filii Ośrodka Pomocy Społecznej (wniosek można złożyć siedzibie Filii osobiście lub telefonicznie ). Pracownik socjalny Ośrodka w celu ustalenia sytuacji bytowej rodziny przeprowadza w miejscu zamieszkania zgłaszającej się osoby wywiad środowiskowy.
Pomoc może być również przyznana na podstawie wniosku złożonego przez szkołę do której dziecko uczęszcza. Szkoła może przekazać do Ośrodka Pomocy Społecznej listę dzieci, które według rozeznania wychowawców i pedagogów wymagają wsparcia w zakresie dożywiania lub dotychczas były objęte taką pomocą i wskazana jest jej kontynuacja.Informację o dziecku, które należy objąć dożywianiem można również przekazać telefonicznie do właściwej Filii Ośrodka. W obu przypadkach skutkuje to wszczęciem przez Ośrodek Pomocy Społecznej postępowania administracyjnego w sprawie przyznania posiłków w szkole (przeprowadzenie wywiadu środowiskowego i ustalenie sytuacji dochodowej rodziny). W powyższych przypadkach jednak przyznanie pomocy wymaga zgody rodzica, która udzielana jest trakcie wizyty pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania rodziny.Wniosek o przyznanie pomocy w formie posiłku dla dziecka w szkole można składać w trakcie całego roku szkolnego. Pomoc przyznawana jest decyzją i może obejmować cały rok szkolny z wyłączeniem dni wolnych od nauki szkolnej.

Opracowała:

mgr Jolanta Jasiurska

pedagog szkolny

Podstawa prawna

* Art. 8 ust. 1 pkt. 2, art. 17 ust. 1 pkt. 3, art. 48 ust. 1 i 4, art. 102, art. 106. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.).

* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. Nr 135, poz. 950).

* Art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2259).

* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 2006 r. w sprawie realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. 2006 Nr 25, poz. 186).

 

ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO

Pedagog szkolny to (wg "Encyklopedii pedagogicznej") osoba zatrudniona w szkole w celu uzupełniania, pogłębiania i rozszerzania działalności dydaktyczno-wychowawczej prowadzonej przez nauczycieli. Definicja ta ustala niejako obszary działania i zakresy obowiązków pedagoga szkolnego, ale aby odpowiedzieć na zadane w tytule pytanie, należy skupić się na oczekiwaniach jakie w stosunku do niego mają osoby, z którymi współpracuje.

Pedagog szkolny organizuje w szkołach i placówkach pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla dzieci i młodzieży, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się poprzez pomoc wychowawcom klas i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką szkolną, organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi zwracając uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji Praw Dziecka.

Ale głównym partnerem w pracy pedagoga szkolnego jest uczeń

Zadania pedagoga szkolnego wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku:

1) Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.

2) Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.

3) Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

4) Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,

5) Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach,

6) Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy,

7) Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku, polega w szczególności na:

1) Diagnozowaniu środowiska ucznia,

2) Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia,

3) Rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,

4) Wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,

5) Organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

6) Podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,

7) Prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,

8) Wspieraniu uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,

9) Wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,

10) Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szansę edukacyjne ucznia.

Zadania, o których mowa są realizowane we współpracy z:

1) Rodzicami

2) Nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu Szkół

3) Nauczycielami i pracownikami innych szkół

4) Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną

5) Poradniami Specjalistycznymi

6) Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej

1) Zajęcia integracyjne,

2 ) Zajęcia profilaktyczne (dotyczące nikotynizmu, alkoholizmu, narkomanii i inne,

3) Zajęcia wychowawczo-edukacyjne (m.in. zajęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozpoznawania i wyrażania uczuć, tolerancji, agresji, przemocy, konfliktów w grupie i sposobów ich rozwiązywania, radzenia sobie ze stresem, empatii, czyli wyzbywania się zachowań egoistycznych, konformizmu i nonkonformizmu, pogłębiania samoświadomości, rozwoju osobistego i poczucia własnej wartości oraz zajęcia związane z wyborem dalszego kształcenia),

4) Specjalistyczne zajęcia (grupowe lub indywidualne) o charakterze terapeutycznym,

5) Porady dla uczniów,

6) Porady, konsultacje dla rodziców,

7) Porady i konsultacje dla nauczycieli,

8) Udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

9) Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

10) Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,

11) Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

 

alt „Wychowywać kogoś, dziecko lub dorosłego, to przede wszystkim podnosić go w jego własnych oczach”

 

 STRONA GŁÓWNA PEDAGOGA SZKOLNEGO

 

Uczniu, przyjdź do pedagoga gdy:

* jesteś samotny, czujesz, że nikt Cię nie rozumie

* nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem

* masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej

* chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem

* chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób

* masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić

* przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić

PAMIĘTAJ !

NIE JESTEŚ SAM ZE SWOIM PROBLEMEM

PRZYJDŹ !

POSTARAM  SIĘ CI POMÓC

 Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:

* niepokoi Cię zachowanie dziecka

* chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach

* masz pytania dotyczące wyników w nauce  dziecka i jego funkcjonowania w szkole

* potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania

* masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić

* szukasz pomocy

ZAPRASZAM !

GODZINY PRACY PEDAGOGA

SZKOLNEGO  /gabinet 104a/

mgr Jolanta Jasiurska

                 tel. 76 746 51 90

     

 

Poniedziałek          1030 - 1530

Wtorek                   800 - 1200

Środa                     900 - 1400

Czwartek                900 - 1300

Piątek                     800 - 1300

 

         

 

 

 

Zachęcam rodziców do kontaktu telefonicznego również w celu umówienia się na spotkanie

  Strona główna Zadania psychologa szkolnego 
Ważne adresy Pliki dla rodziców Zdrowie psychiczne

 

 

„Osobalta to płynny proces, nie stały i statyczny byt; płynąca rzeka zmian, nie blok z solidnego materiału; stale zmieniająca się konstelacja możliwości, a nie ustalona ilości cech."

~ Carl Rogers

 STRONA GŁÓWNA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO

CZYM ZAJMUJE SIĘ PSYCHOLOG SZKOLNY?

Psycholog szkolny to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną. Oznacza to, że mogą się do niego zgłosić wszystkie osoby, tworzące szkolną społeczność (uczniowie, ich rodzice lub opiekunowie, a także nauczyciele), które borykają się
z różnego rodzaju problemami emocjonalnymi, życiowymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej oraz nauką szkolną. Psycholog rozpatrzy indywidualnie każdą sprawę i wskaże odpowiednie środki zaradcze. W większości przypadków będą to konsultacje indywidualne prowadzone na terenie szkoły. Może się jednak zdarzyć, że konieczna będzie pomoc psychoterapeutyczna dla ucznia, bądź też specjalistyczna (np. lekarza neurologa czy psychiatry dziecięcego) – w takich przypadkach będzie można uzyskać konkretną poradę odnośnie ścieżki dalszego postępowania.

Pierwszym krokiem jest zawsze diagnoza psychologiczna. Obejmuje ona rozwój intelektualny i poznawczy (myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeganie itp.), rozwój emocjonalny (osobowość, temperament itp.), rozwój społeczny. Polega na obserwacji zachowania uczniów mających trudności szkolne, przeprowadzeniu wywiadu z uczniem, jego rodzicami i nauczycielami, dokonaniu badania psychologicznego ucznia. Postawiona diagnoza pozwala określić obszar do pracy i odpowiednią formę pomocy psychologicznej.

Rola psychologa szkolnego polega także na prowadzeniu działań psychoedukacyjnych i profilaktycznych. Psychoedukacja oznacza przekazywanie informacji o prawidłowościach rządzących naszym rozwojem psychicznym i społecznym. Profilaktyka jest działaniem mającym zapobiec wystąpieniu jakichś poważniejszych trudności, pokazującym jak uniknąć pewnych niebezpieczeństw oraz tak kierować swoim życiem, by było ono satysfakcjonujące. Psychoedukacja i profilaktyka odbywa się w formie zajęć integracyjnych i psychoedukacyjnych, które mogą być prowadzone przez psychologa lub pedagoga szkolnego, wychowawców (przy wsparciu pedagoga
i psychologa) lub zewnętrznych specjalistów prowadzących zajęcia na terenie szkoły.

Psycholog szkolny udziela pomocy również rodzicom uczniów. Pomoc ta odbywa się poprzez spotkania indywidualne w konkretnych problemach: udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie przez nich trudności, pomoc w kontakcie ze specjalistami zewnętrznymi itp.

 

KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z KONSULTACJI U PSYCHOLOGA?

Uczniu, do psychologa szkolnego możesz przyjść, gdy:

  • chciałbyś z kimś porozmawiać,
  • masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
  • masz złe samopoczucie, coś Cię dręczy,
  • stoisz przed trudnym wyborem i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji,
  • chcesz opowiedzieć o czymś, co ci się przydarzyło,
  • masz problemy w rodzinie, trudną sytuację w domu,
  • masz problemy w relacjach z innymi uczniami,
  • ktoś z twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy.

 

Rodzicu, do psychologa szkolnego możesz przyjść, napisać lub zadzwonić, gdy:

  • chcesz lepiej zrozumieć swoje dziecko,
  • chcesz dowiedzieć się jak pracować ze swoim dzieckiem w domu,
  • potrzebujesz wsparcia, porady w trudnej sytuacji,
  • martwisz się zachowaniem swojego dziecka,
  • potrzebujesz pomocy psychologicznej.
       

GODZINY PRACY PSYCHOLOGA

SZKOLNEG /gabinet 204a/

mgr Oliwia Kończak

tel. 76 746 51 61

 

         

 

Czwartek              1100 - 1600

Piątek                     800 - 1500