
Projekt: CODE FOR GREEN
Tytuł projektu: „Code for Green”
Autorski program Fundacji Forum Inicjatyw Społecznych. Finansowany ze środków fundacji terre des hommes oraz Volkswagen Belegschaftsstiftung”. Partnerami jest Uniwersytet Adama Mickiewicza oraz Politechnika Poznańska. CODE FOR GREEN łączy rozwój kompetencji XXI wieku, w tym kompetencji cyfrowych z tematem ochrony klimatu i zrównoważonego rozwoju.
Cele projektu:
• zdobycie przez młodzież umiejętności XXI wieku, w tym umiejętności cyfrowych, które powalają na realizację celów zrównoważonego rozwoju oraz przeciwdziałania zmianom klimatu,
• rozwijanie umiejętności miękkich: inicjatywność, kreatywność, współodpowiedzialność, empatia, współpraca,
• prowadzenie badań naukowych, rozwijanie wiedzy i umiejętności związanych z ochroną środowiska i klimatu, ochroną przyrody, zrównoważonym środowiskowo rolnictwem i turystyką, myśleniem i działaniem projektowym wykorzystując do tego technologię, a zwłaszcza programowanie.
Okres realizacji: pilotaż: wrzesień 2018 – czerwiec 2020
Opiekun pracowni: dr Ewa Kowalik
Prowadzący zajęcia: dr Ewa Kowalik, mgr Piotr Błażejczyk
Zakup wyposażenia (stoliki, krzesła, pufy, dywan) i przygotowanie pracowni dofinansowane z Gminy Polkowice.
Code for Green jest autorskim programem Fundacji Forum Inicjatyw Społecznych. Finansowany jest ze środków fundacji terre des hommes oraz Volkswagen Belegschaftsstiftung”.
Szacuje się, że w związku z rozwojem technologii zwłaszcza w zakresie ICT, nie znamy obecnie 40% zawodów przyszłości. Wiemy też, że zmiany środowiskowe wywołane przez człowieka kolejno w ciągu 11 (do 2030), a następnie 20 lat (2050) stanowić będą jeden z kluczowych elementów dalszego rozwoju ludzkości. Gro zawodów, a zwłaszcza praktycznych umiejętności będzie powiązanych więc z innowacyjnymi technologiami oraz w zależności od obecnego zaangażowania w ochronę środowiska, albo ze zrównoważonym środowiskowo rozwojem, albo z działaniami, które zmuszą ludzkość do adaptacji do zmian środowiskowych, nad którymi nie będziemy w stanie mieć kontroli. Edukacja w zakresie technologii i programowania nie odpowiada na współczesne potrzeby i nadchodzące wyzwania. Do tej pory nie wprowadzono systemowych rozwiązań, które nauczałyby, jak integrować obszary, które stanowić będą wyzwania przyszłości – środowiskowe, społeczne i technologiczne. Dlatego powstał CODE FOR GREEN – program, który przygotowuje młodych do tego, by dzięki zdobytym umiejętnościom oraz chęci ich dalszego rozwijania w przyszłości mogli rozwiązywać problemy środowiskowe z wykorzystaniem technologii i programowania. To program rozwoju zawodowego, ale również program, który ma pomóc wzbudzić oraz ugruntować w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności za własne działania wobec środowiska i przyszłych pokoleń.
CODE FOR GREEN łączy rozwój kompetencji XXI wieku, w tym kompetencji cyfrowych z tematem ochrony klimatu i zrównoważonego rozwoju. Program umożliwi zdobycie przez młodzież w wieku 13-17 lat umiejętności XXI wieku, w tym umiejętności cyfrowych, które powalają na realizację celów zrównoważonego rozwoju oraz przeciwdziałania zmianom klimatu. Ponadto Code for Green rozwija umiejętności miękkie: inicjatywność, kreatywność, współodpowiedzialność, empatię, współpracę niezbędne w przyszłych zawodach. Zwiększa zainteresowanie młodzieży, w tym min. 40% dziewcząt, kierunkami kształcenia w obszarze STEAM. Projekt adresuje wyzwania Agendy 2030 i Cele Zrównoważonego Rozwoju – Sustainable Development Goals.
W lokalizacjach programu powstają przy zaangażowanych szkołach innowacyjne pracownie CODE FOR GREEN, w których młodzież prowadzi badania naukowe, rozwija wiedzę i umiejętności związane z ochroną środowiska i klimatu, ochroną przyrody, zrównoważonym środowiskowo rolnictwem i turystyką, myśleniem i działaniem projektowym (m.in. w oparciu o metody design thinking) wykorzystując do tego technologię, a zwłaszcza programowanie (monitoring i przetwarzanie danych, aplikacje edukacyjne, game development).
CODE FOR GREEN wystartował w 2018 roku. W programie uczestniczy obecnie 140 uczniów prowadzonych przez szkolnych koordynatorów przedmiotowych i wspieranych przez ekspertów z Politechniki Poznańskiej oraz Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Pilotaż programu realizowany jest obecnie we Wrześni w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 6 i w Zespole Szkół Politechnicznych, w Kaczanowie w Samorządowej Szkole Podstawowej, w Poznaniu w Szkole Podstawowej nr 77 oraz Liceum Ogólnokształcącym nr 8, w Polkowicach w Szkole Podstawowej nr 3 oraz w Zespole Szkół im. Narodów Zjednoczonych Europy w Polkowicach.