W dniach 2-9 lutego 2014 roku w naszej szkole przebywały - w ramach programu "Discover Lower Silesia High Schools" (AIESEC) - wolontariuszki z Ukrainy, Kirgistanu i Chin.

"Discover Lower Silesia High Schools" to projekt skierowany do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na terenie Dolnego Śląska. W spotkaniach i warsztatach prowadzonych przez wolontariuszki w Zespole Szkół w Polkowicach uczestniczyły zarówno klasy Liceum Ogólnokształcącego, jak i Technikum. Jako że projekt ma na celu łamanie barier kulturowych i szerzenie przedsiębiorczości wśród młodych ludzi, tematyka warsztatów dotyczyła głównie różnorodności kulturowej na świecie. Nasi goście prowadzili zajęcia z języka angielskiego oraz ze swojego języka rodzimego.

W ramach rewanżu m.in. zaprosiliśmy wolontariuszki na lodowisko, byliśmy z nimi w Starostwie Powiatowym, pokazaliśmy im poloneza na polkowickim Rynku. Dzięki temu i one mogły dowiedzieć się różnych interesujących rzeczy dotyczących naszej szkoły, miasta i regionu.

Materiał filmowy: http://www.tv.polkowice.pl/6,896-wolontariuszki.html

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O PROJEKCIE

Ideą projektu jest poszerzenie wiedzy na temat innych krajów, tolerancji, zrozumienia międzykulturowego oraz aktywny rozwój umiejętności językowych wśród młodzieży w połączeniu z rozrywką i aktywnymi formami zajęć. Podczas zajęć uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania i lepiej poznać świat, problemy społeczne oraz życie codzienne w innych krajach. W ramach projektu prowadzone są warsztaty edukacyjne na tematy związane z kulturą, historią, geografią, przedsiębiorczością oraz wiedzą o społeczeństwie. Są one prowadzone w języku angielskim przez studentów uczelni z różnych zakątków świata i stanowią atrakcyjne uzupełnienie oferty edukacyjnej szkół biorących udział w projekcie.

Warsztaty przeprowadzane są w ramach zajęć przez praktykantów z zagranicy, prezentujących specyfikę kraju, z którego pochodzą:
• Historia – prezentowanie historii krajów, z których pochodzą trenerzy – studenci z zagranicy, wskazanie punktów wspólnych (jeśli takie istnieją) z historią Polski, przedstawienie wynalazków ważnych dla ludzkości powstałych w danym kraju.
• Geografia – podstawowe informacje dotyczące danego państwa, przemysł i turystyka, prezentowanie miejsc wartych odwiedzenia, przedstawienie Parków Narodowych, rezerwatów i pomników przyrody, wskazanie na odmienne ukształtowanie terenu, z którego pochodzą.
• Podstawy przedsiębiorczości – sytuacja ekonomiczna w danych krajach, przedstawienie rynku pracy, problemu bezrobocia, systemu emerytalnego i ubezpieczeń w danych krajach.
• Biologia – problemy dotyczące ochrony środowiska, zagadnienia z zakresu ekologii, choroby cywilizacyjne w danych krajach, fauna i flora danego regionu.
• WOS – system polityczny i prawny danego państwa, subkultury, prawa i wolności człowieka, organizacje międzynarodowe i ich rola w stosunkach międzynarodowych.
• WOK – prezentowanie kultury i zabytków danego kraju, wspólne tworzenie charakterystycznych dla danego regionu wyrobów.
• Język angielski – system edukacji.
• WF – sport i gry w danych krajach, nauka narodowego tańca.
• Religia – religia, wierzenia, święta w danych krajach.
• Godzina wychowawcza – problemy społeczne, tolerancja, stereotypy, subkultury, sposoby spędzania wolnego czasu w danym państwie.

W realizację programu były zaangażowane następujące osoby:
• Koordynator: wicedyrektor Małgorzata Majewska-Greń.
• Promocja programu: - nauczyciel języka angielskiego - Janusz Kędzior, - nauczyciel przedsiębiorczości - Małgorzata Walewska-Szulc.
• Dokumentacja fotograficzna: Małgorzata Walewska-Szulc, Wiktor Janczak.
• Informacja na stronie szkoły: Małgorzata Walewska-Szulc, Przemysław Szulc.