Kartki dla Igi i Lenki1 grudnia 2017 roku zakończono realizację projektu „Historycznymi ścieżkami po Dolnym Śląsku”, współfinansowanego ze środków Gminy Polkowice („Programy edukacyjne i przedsięwzięcia”) i własnych funduszy uczniów..

Celem projektu było propagowanie wśród młodzieży historii regionalnej ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych wyznań i architektury sakralnej na Dolnym Śląsku. W realizacji projektu wzięli udział uczniowie klas II i III Liceum Ogólnokształcącego, realizujący historię na poziomie rozszerzonym.

Pierwszym etapem projektu był pobyt we Wrocławiu, gdzie odbyły się warsztaty historyczne (w Synagodze pod Bocianem) oraz zwiedzanie Dzielnicy Czterech Świątyń. Przewodniczący gminy żydowskiej dogłębnie wytłumaczył nam zasady i wierzenia judaistyczne. Podczas spotkania dostąpiliśmy niezwykłego zaszczytu, jakim było pokazanie świętej księgi, Biblii hebrajskiej – Tanach. W połączeniu z obrządkami dało to wyjątkowy efekt.

Później udaliśmy się do cerkwi, gdzie zorganizowano spotkanie z duchownym kościoła prawosławnego, który opowiedział nam o zasadach wiary i oprowadził po świątyni, pokazując jej najciekawsze zakątki. Największe wrażenie wywarły na nas biblijne freski ręcznie malowane na ścianach.

Kolejnym punktem wycieczki był cmentarz żydowski. Tam odbyły się kolejne warsztaty, w trakcie których obejrzeliśmy najciekawsze obiekty architektury nekropolii żydowskiej. Pani przewodnik opowiedziała niezwykłe historie pochowanych tam osób oraz dzieje największych judejskich rodów.

Spacerując po Dzielnicy Czterech Świątyń, obejrzeliśmy także kościół protestancki. Podczas zwiedzania tych wszystkich wspaniałych miejsc poznaliśmy architekturę, kulturę i religie: żydowską, prawosławną i protestancką.

Drugim etapem projektu była wycieczka do Środy Śląskiej i Lubiąża. Przygodę historyczną rozpoczęliśmy od warsztatów w Muzeum Regionalnym w Środzie Śląskiej. Obejrzeliśmy zabytki związane z dziejami jednego z najstarszych miast na Dolnym Śląsku, a w szczególności najcenniejszy eksponat, czyli Skarb Średzki – zespół średniowiecznych klejnotów związanych z Karolem IV Luksemburskim. Podczas spaceru po mieście zwiedziliśmy wnętrze najstarszego kościoła gotyckiego oraz wieżę św. Andrzeja.

W Lubiążu zwiedzaliśmy pocysterski zespół klasztorny. Nasz ogromny zachwyt wzbudziła w szczególności przepiękna sala balowa i jadalnia w stylu barokowym. Uczestniczyliśmy w warsztatach „W cieniu klasztornych wież” oraz ćwiczeniach plastyczne, podczas których szkicowaliśmy elementy architektury barokowej.

Ostatnim etapem projektu był wyjazd do Jawora i Legnickiego Pola. W Jaworze – w Kościele Pokoju – poznaliśmy zasady wiary protestanckiej (w tym roku przypada 500-lecie Reformacji), równocześnie podziwiając przepiękne wnętrza zboru. Następnie odwiedziliśmy Muzeum Regionalne w Jaworze, gdzie przygotowano warsztaty, które ukazywały historię wypieku pierników (100 lat starszych niż toruńskie!).

Spotkanie dwóch światów odbyło się w Legnickim Polu, gdzie obejrzeliśmy multimedialną wystawę pokazującą historię bitwy pod Legnicą z 1241 roku pomiędzy rycerstwem śląskim a Tatarami. Zwiedzając Bazylikę św. Jadwigi, mogliśmy poznać elementy architektury barokowej i historię świątyni.

Podczas tych wędrówek po Dolnym Śląsku odkryliśmy zaledwie fragment średniowiecznej historii Śląska. Jej dalszy ciąg nadal na nas czeka…